30. okt 2013

Soovitusi (Androidi) tahvlite halduseks - eelseadistus

Mõtted, teemad ja lahendused, mida kasutame meie.
NB! Meil on jagatud tahvelarvutid, mitte ei ole individuaalsed. Kui teil on kasutuses 1:1 tahvlikasutus, siis on hoopis teised lahendused.

Inimesi (õpetajaid) puudutav:
  • kes vastutab tahvlite eest? mida vastutaja st. jälgib iga nädal (üldine seisukord, laadimine, kas ei ole äkki vahepeal ära varastatud vms). Vahel sobiks selleks mõni aineõpetaja, kelle ruumis tahvlid on hoiul või ka see, kes on lihtsalt enam tehnokraat kui teised.
  • ohutus- ja kasutusjuhendi selgitamine, allkirjade võtmine (töökaitse teema). Kui ei ole selgitatud, siis ei ole võimalus võtta ka töötajat vastutusele. Lisaks kui inimene teeb teadmatusest valesid otsuseid, siis on selle eest vastutav see, kes on jätnud inimese koolitamata.
  • reeglistik kasutamiseks - laenutusgraafik, kokkulepped kuidas asi tagasi tuuakse, kuidas transporditakse klassist klassi jne. Kui on ühised reeglid, siis rikneb tehnika vähem. Samamoodi saavad kõik näha, kes kui palju kasutanud on kui ka seda, et millal on tahvlikesed vabad kasutamiseks. See aitab kooli mugavalt teha ka statistikat. Nt kasutage selleks e-kalendri võimalust või halval juhul siis paberkandjat.
  • esmakoolitus tahvli kasutamiseks + appide laadimiseks, kirjeldamiseks (jaotamiseks ainetunniti ntx). Kõige mõistlikum on paluda õpetajatel ise protsessis osaleda, sest siis õpib kõige enam. Kui mulle tuuakse õpetajana ette 300 programmiga tahvel, siis ei oska ma sellega ju muud esialgu teha kui internetti minna. Kui sa aga ise oled pannud mingeid asju peale, siis osatakse ka märgata kui lapsed seda tunnis teevad, kui nad satuvad hätta, kui nad ei leia vajalike asju üles jne. KAASAMINE!!! on kõige olulisem. Kaasata võib ka muidugi õpilasi;)
  • jätkukoolitused programmide teemal ainegruppides - kui me koos vahetame kogemusi, siis parandab see kõikide õpetajate loomingulisust, kogemust programmidest kui ka metoodikate kasutamist, mida koolis tunnis võiks proovida.

Tehnilist puudutav:
  • appide laadimine ja seadistamine NB! Pigem ei soovita panna paika "automaatset värskendust", sest siis tegeleb tahvel enamuse ajast uuenduste otsimisega ja tõmbab sellega mälu tühjemaks.
  • kindlasti tuleb peale panna viirusetõrje ja mingi cleaner või app manager, milles näete mis programmid on hetkel töös. Viimasega saate edukalt 2 nupuvajutusega eemaldada mälus olevad programmid ja tahvel muutubki kenasti kiiremaks. See tuleb selgeks õpetada nii lastele kui õpetajatele.  
  • appide laadimiseks soovitan luua üks konto koolile, siis on teil Google Play all olemas loend, mida mugavalt installeerida (ei pea enam netist taga otsima asju ükshaaval).
  • kooli konto eemaldamine peale appide installeerimist (kui te ei ole pannud tahvlit lukku mõne appiga) - kuigi laps peab appi laadimiseks sisestama oma enda konto, võtab see siiski veidi enam aega, kui lihtsalt klõps vajutamine installeerimiseks. Samamoodi kui ta ei ole piisavalt väle, siis saab lihtsal teada, kes see rumaluke oli, kes enda konto kooli tahvlisse "unustas". Peale seda algab loomulikult õpetajapoolne kasvatustegevus õpilasega.
  • Kui vajate appide ja seadete lukkupanemiseks ku ka töös oleva appiloendi puhastamist, siis seda saab edasi lugeda siit: http://pgnutikad.blogspot.com/2013/10/tahvel-lukku-ja-kiireks.html 
  • Kui mõni õpilane nullib ära kogu tahvliga tehtud töö ehk resetib või paneb peale mingi imeparooli, siis selle kohta kehtib reegel: kõik probleemid peab õpilane ise või vastava õpilane koolile heastama. Kui lasti kogu appide loend taevasse, siis on õpilasel võimalik peale tundi tulla ja kogu tarkvara ise ükshaaval peale lasta. Tegevus on hariv ja õpetlik ning seadusega lubatud! Usun, et pärast seda pole kellelgil tuju kooli tahvlites trikke teha.
  • igale tahvlile tuleks panna oma nr. (numeratsioon, märgis) - lihtsalt saab kergemini aru millise tahvliga on probleem, kes mida kasutab jne. Soovituslikult tuleb hoida tahvlid kapis ka kenasti järjekorras.
  • kapp, kus on tehnika võiks kuidagi sisaldada võimalust ka laadimiseks, ei pea ostma kallist asja, võib koos kooli tööõpetusega midagi põnevat leiutada. Oluline on aga see, et tahvel oleks turvaliselt hoitud. Vajadusel jagage eri ruumidesse tehnika (hajutage) kui teil on tunne, et koolikeskkond ei ole piisavalt turvaline (nt õpetajate tuba on koht, mis pole kunagi lukus)
  • igas tahvlis peab olema sees oma konto (failihoidla pilveteenus), kus hoitakse salvestatud tööd. Seda võiks hallata ikkagi õpetajad ise. Mõistlik on mitte jagada kontosid selles osas tahvlite vahel, sest siis saavad kontod lihtsalt kole kergesti täis. Mõistlik oleks loodud kontole teha klasside kaupa kaustad ja siis sinna alla kasutatava õpilase kausta. Õpetaja saab aga asjale oma pärisarvutist üle neti ligi. Muidugi võiks iga õpilane kasutada oma isiklikku kontot, aga sisse-välja logimise õpetamine ja kontode lisamine ja eemaldamine ajab asja liiga keerukaks (tahvel on algselt mõeldud individuaalseks seadmeks, seega tal pole ka hetkel vajalikku funktsionaalsust, et saaks mitu inimest korraga kasutada).
  • ideaalne oleks kui ekraanil oleks (enne logimist) töölaual näha pildina kes on tahvli kasutajad, mis klassidest. Nii on mugav tuvastada, kes vastutab tahvli eest õpilaste hulgas.
  • Lisaks võiks olla tahvel eesti keeles, tuttuminek ekraanil seadistatud 3-5 minuti peale
  • Ja kõige olulisem ikka kõige lõpus - tahvlite ümber peavad olema KAANED!!! Kui ei ole häid nahast/plastikust raamatu moodi kaasi, siis on teil kogu tehnika üsna kiiresti kriibitud või maha kukkunud. Raamatukaaned võimaldavad ka tahvlit erimoodi üles/alla tõsta.
Õppetööd puudutav:
  • reeglid kasutamiseks:
    • igal tahvlil on oma kasutaja (d), st ei ole nii, et võtan selle tahvli mille soovin.
    • enne tahvli kasutamisest pese käed ära!!!!
    • kindlasti peavad olema reeglid appide laadimiseks, seadme turvaliseks kasutuseks ja õppetöös osalemiseks. Lastele tuleb asju õpetada ja ka meelde tuletada!!
    • reeglid tasub luua koos õpilastega ning plakatina kleepida igas klassis "seinale" nähtavale kohale. Muidugi oleks mõistlik enne õpetajatega läbi rääkida, et millised on üldised reeglid, mille vastu terve kool ei tohiks eksida (ja siis igas tunnis õpetaja koos õpilastega saab neid reegleid uuesti avastada). Ärge olge pelglikud ka uuenduste suhtes, kui miski reegel ei tööta, siis tuleb seda uuendada!
Alati küsitakse, milline peaks olema kodukord seoses tehnikaga. Vastuseks on see, mida teie oma koolis tahate teha.

Pelgulinnal on näiteks Wifi kasutamise eeskiri: http://www.pelgulinna.tln.edu.ee/peaveeb/index.php/oppetoolid/wifi-kasutamine

Seoses e-ohutusega oleme koostanud õpilastega koostöös ka üldised käitumissoovitused (mis ripuvad hetkel arvutiklassis seinal). Mingi aeg viime need ka elektrooniliseks. Kuid arvata on, et suurema vidinakasutusega tuleb neid reegleid ka täiendama asuda, seega hetkel pigem tegeleme üldise teavitustööga ja kokkulepete sõlmimisega, et sellest aretada välja just need reeglid, mis meil ka toimivad. Nt. pole mõtet ju luua reeglistikke, millest ei pea kinni ei kolleegid ega ka lapsed ise.

Kuidas reegleid luua: siin on selleks väike inglise keelne õpetus:
https://docs.google.com/document/d/1ExL43WE9srXUD6DYKD35mJZtSOTcA76LbAgtaAILUrg/edit?usp=sharing

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.